Közös képviselet – Társasházkezelés

A közös képviselet –  társasházkezelés több tulajdonosból álló lakóingatlan szakszerű, képesítéssel rendlelkező jogi-, vagy természetes személy által végzett üzemeltetése. Ezt a személyt közös képviselőnek vagy társasházkezelőnek nevezzük, attól függően, hogy választott tisztségviselőként (közös képviselő), vagy külsős cég- vagy személyként megbízással (társasházkezelő) látja el feladatát. A házkezelő által üzemeltetett ingatlan lehet lakóépület, irodaház, ipari- vagy kereskedelmi épület, üzemi terület, vagy akár építési- vagy üres telek, mezőgazdasági épület, sőt szántóföld, erdő is, de társasház csak lakóingatlan lehet. Lényege, hogy a társasház üzemeltetése szakszerűen történjen. Ezt a tevékenységet ellátó személy, vagy cég munkájáért, többnyire honoráriumot, azaz képviseleti díjat kap. A közös képviselő – mivel természetes személy, és csak azt a házat látja el, melyben tulajdonrésze van – 0%-os áfa-körbe tartozik, a társasházkezelő – több ház üzemeltetéséből kifolyólag az éves bevétel miatt – 27%-os áfa megfizetésére kötelezett.

Közös képviselet és társasházkezelés végzésére jogosult

A társasházkezelését végezheti egy adott, a ház által megszavazott egyik tulajdonos is (közös képviselő). Ilyen esetben nem kell végzettséggel rendelkeznie, mert csak a saját házát látja el “társadalmi munkában”, külön díjazás nélkül. Ekkor csak az igazolt költségeket térítik meg a lakók. Ez a lakótárs azonban, más ingatlant nem kezelhet külön képesítés nélkül. A házkezelést végezheti egyéni vállalkozó és cég is (társasházkezelő), megbízási szerződéssel. A közös képviselő a tevékenység ellátáshoz szükséges végzettség, az adózás, és a tevékenységi jogkör korlátai miatt nem minősül társasházkezelőnek!

Mi alapján válasszunk közös képviselő vagy társasházkezelő vállalkozást?

A társasházkezelő cégeknek saját apparátusuk van, kapcsolatban állnak a ház működtetéséhez szükséges szakemberekkel. /Ez lehet saját alkalmazásban vagy eseti megbízással rendelkező szakember./ Fontos továbbá az átláthatóság, amely nemcsak a befizetett pénzek pontos elszámolását jelenti, hanem a társasház egyéb ügyeinek naprakész elérhetőségét is. /biztosítási kötvények, közgyűlési jegyzőkönyvek, stb./ A nagy társasházkezelő cégek általában rendelkeznek egy olyan online felülettel, amely lehetőséget ad online ügyfélszolgálaton keresztüli ügyintézésre. Amelyik társasház kezelője ilyen rendszerrel nem rendelkezik azok nyílt díjmentes rendszereket vehetnek igénybe. Az egyik ilyen rendszert a TH Portal üzemelteti, mely az online ügyfélkapun kívül országos társasházkezelő nyilvántartással rendelkezik. Házkezelő választásnál vegyük figyelembe a jelölt rátermettségét, szakmai hátterét, a városvezetéssel való kapcsolatát, ellenőrizzük iratkezelését (cég esetében van-e iratkezelési szabályzata), könyvelését, nyilvántartási rendszerét. Fontos, hogy a tulajdonosok számára a dokumentumok és a könyvelés vezetése ne csupán szakszerű, hanem könnyen áttekinthető is legyen.

Közös költség

A társasház üzemeltetésével kapcsolatos költségeket közös költségnek nevezzük. Tartalmazza:

  • a felújítási alapot: ennek összegét a közgyűlés határozza meg azokra a munkákra, amelyet a későbbiek folyamán szeretnének elvégezni, ilyen munka lehet a homlokzatfelújítás, tetőszigetelés vagy akár a lift korszerűsítése is;
  • az ingatlan használatakor felmerülő szervizelési, javítási díjakat (szerelési munkák, pl. kaputelefon-, zárjavítás stb.),
  • a közös részek fenntartási díját (lépcsőházi világítás, lift stb.),
  • szemétszállítási díjat
  • közös vízfogyasztást (mellékmérő esetében technikai vízdíj)
  • a takarítás díját,
  • a közös képviselő/társasházkezelő tiszteletdíját,
  • a megtakarítási befizetéseket (Lakáskassza),
  • a visszatérítendő támogatás (pályázat) törlesztését,
  • stb.